Overslaan en naar de inhoud gaan
Hew Locke, Gilt, 2022 © The Artist & Almine Rech Gallery - Photo: Léonard Pongo

Gilt, 2022

Sculptuur, bruikleen

Vier blinkende sculpturen zijn rijkelijk versierd. Ze lijken wel historische urnen en trofeeën die je vaak ziet in westerse musea. Maar de titel Gilt betekent letterlijk vertaald ‘bedrieger’. De bekers zijn inderdaad niet van echt goud, maar van verguld kunsthars. Het zijn niet eens echte vazen. Het zijn slechts mooie façades met een ruwe achterkant. Wat is de waarde van museumstukken? Welke verhalen vertellen ze? En wie beslist daarover? 

 

  • Doorlopend te zien 
  • Niet aanraken a.u.b. 
Hew Locke, Gilt, 2022 © The Artist & Almine Rech Gallery - Photo: Léonard Pongo

Meer over dit werk

Vier blinkende sculpturen zijn rijkelijk versierd. Ze lijken wel historische urnen en trofeeën die je vaak ziet in westerse musea. Maar de titel Gilt betekent letterlijk vertaald ‘bedrieger’ of ‘valsspeler’. De bekers zijn inderdaad niet van echt goud, maar van verguld kunsthars. Het zijn niet eens echte vazen. Het zijn slechts mooie façades met een ruwe achterkant.

Hew Locke verwijst hiermee naar de vele objecten in museumcollecties overal ter wereld. Die tonen samen hoe we als volk op dit punt in de geschiedenis zijn gekomen, na lange geschiedenissen van macht, imperialisme, handel en migratie.

Vaak zijn de getoonde objecten weggeplukt uit hun oorspronkelijke context. Ze krijgen daardoor een nieuwe waarde. Niet alleen de kunstenaar die de kunstwerken maakte, gaf ze betekenis. We geven er als publiek zelf een nieuwe waarde of waarheid aan.

Veel musea wereldwijd zien zichzelf vandaag niet langer als wakers van waarde en authenticiteit. Steeds meer gaan ze zorgvuldiger om met ‘wie’ beslist welke objecten waarde krijgen, en welke verhalen we hierover vertellen.

Te zien in de tentoonstelling als nummer 24 op de wandelroute.

Parkplan met wandelroute

Parkplan met wandelroute